Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen bij wehkamp

wehkamp heeft naast de economische en commerciële doelstellingen ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. In dit kader hebben we ons MVO/Duurzaamheidsbeleid ingedeeld op 3 speerpunten:

  1. Verantwoord inkopen
  2. Verantwoorde operations
  3. Verantwoord shoppen

Vanuit deze speerpunten proberen we ieder dag invulling te geven aan het beleid en daar waar mogelijk onze bedrijfsvoering verder te verduurzamen.

 

 

1. Verantwoord inkopen
wehkamp streeft naar een duurzame relatie met haar zakenpartners. Zo zijn onze leveranciers verplicht zich te houden aan de BSCI code (http://www.bsci-intl.org/). Hier controleert de BSCI op. Daarnaast bezoeken medewerkers van wehkamp wanneer mogelijk met enige regelmaat de fabrieken waar producten voor eigen ontwikkeling/private label ontwikkeld worden. Door het hanteren van de Code of Conduct van de BSCI onderschrijven we de eisen die wereldwijd aan arbeidsomstandigheden worden gesteld door organisaties als de International Labour Organisation (ILO) en de Verenigde Naties.

Verder gaan we uitsluitend relaties aan met toeleveranciers in binnen- en buitenland die zich houden aan lokale wet- en regelgeving op het gebied van arbeid en milieu. Ook stellen we expliciete eisen aan onze toeleveranciers via de inkoopvoorwaarden. Deze zijn gebaseerd op ILO-normen.

Voorbeelden van projecten en activiteiten:

  • wehkamp is lid van BCSI. Leveranciers worden via inkoopvoorwaarden geacht zich te houden aan code of conduct BCSI
  • wehkamp is ondertekenaar ‘Plan van Aanpak Verduurzaming Nederlandse Textiel- en Kledingsector’ en neemt actief deel aan werkgroepen om doelstellingen binnen het plan te behalen.
  • wehkamp maakt in samenwerking met I-DID een duurzame tassencollectie van overtollige kledingvoorraad 
  • In samenwerking met Waste2Wear heeft wehkamp een duurzame kledingcollectie gemaakt van gerecycled plastic 
  • Wanneer de klant dat wenst neemt wehkamp de oude matras mee retour tbv 100% recycling 
  • wehkamp is lid van het Nederlands Normalisatie Instituut ten behoeve van de veiligheid van kinderkleding
  • wehkamp is lid van de Raad Nederlandse Detailhandel
  • wehkamp is lid van de Vereniging van Grootwinkelbedrijven in de Textiel
  • wehkamp is lid van MVO Nederland 
  • wehkamp hanteert een bont-vrij assortiment en heeft daarvoor een certificaat ontvangen van Bont voor Dieren

 

 

2. Verantwoorde operations
Thuiswinkelen is een distributievorm die zijn basis vindt in een goede logistieke operatie. wehkamp organiseert zijn logistiek vanuit 3 locaties; Zwolle (hoofdkantoor), Dedemsvaart (Logistiek Service Center voor mode en kleinere artikelen) en Maurik (Logistiek Service Center voor grote artikelen);wehkamp is zich bewust van de effecten van haar activiteiten op het milieu en probeert daarin verbeteringen aan te brengen. Dat realiseren we onder meer door vermindering van afval, verhogen van de efficiëntie van ons energiegebruik en vermindering van het gebruik van grondstoffen. 

Voorbeelden van projecten en activiteiten:

  • wehkamp.nl ontving in december 2012 de 'Lean and Green Award'. Deze award stimuleert bedrijven om naar een hoog duurzaamheidsniveau te streven door binnen vijf jaar hun CO2-uitstoot met minimaal 20% te reduceren en tegelijkertijd de winstgevendheid te vergroten. Het door wehkamp.nl opgestelde plan van aanpak (2008-2012) zorgt voor een vermindering van 3,5 miljoen kg CO2 (37,6%). wehkamp.nl is de eerste online retailer die de 'Lean and Green Award' in ontvangst mocht nemen.
  • Het nieuwe distributiecentrum in Zwolle wordt gebouwd volgens de duurzame normen van BREEAM certificering. Klik hier om de wehkamp.nl BREEAM case in te zien.
  • wehkamp heeft een aantal energiebesparende maatregelen genomen in het hoofdkantoor in Zwolle door isolatie, duurzame verlichting en duurzame energiesystemen.
  • wehkamp is lid van de commissie Logistiek & Duurzaamheid binnen de brancheorganisatie Thuiswinkel.org
  • wehkamp.nl en/of onze leveranciers, maken bewust gebruik van gecombineerd transport, retourlogistiek en/of een transportmanagementsysteem (TMS). Zo worden bijvoorbeeld de pakketten in ons logistieke servicecentrum Dedemsvaart al op postcodegebied gesorteerd en worden de vrachtwagens vervolgens zo effectief en vol mogelijk geladen.
  • De verpakkingen die wehkamp gebruikt zijn gemaakt van gerecycled papier, karton of van LDPE (04) plastic.
  • In het nieuwe Logistieke Service Centrum in Zwolle (opening zomer 2015), wordt de inhoud van ieder klantpakketje gescand. Een snij- en vouwapparaat zorgt er vervolgens voor dat de doos zo wordt dichtgevouwen dat zo min mogelijk loze ruimte ontstaat.
  • In onze fotostudio zijn we voortdurend bezig om de (product)fotografie op wehkamp.nl te optimaliseren. De uitgebreide productinformatie, de kleurechtheid van de beelden, 360’ fotografie en modelvideo’s zorgen er onder andere voor dat het retourpercentage gemiddeld tussen de 30% en 40% wordt gehouden.
  • Het afval in onze logistieke servicecentra wordt gescheiden en vervolgens gerecycled voor hergebruik.
  • wehkamp is lid van de commissie Transportverpakkingen binnen de brancheorganisatie Thuiswinkel.org

 

3. Verantwoord shoppen
wehkamp.nl streeft naar een duurzame relatie met klanten. Die ontstaat door wederzijds betrouwbaar gedrag. We komen onze afspraken na en we vinden dan ook dat wij dit ook van onze klanten mogen verwachten. We staan open voor klachten en suggesties en we lossen problemen zo snel mogelijk op. Bij wehkamp.nl spelen we in op de persoonlijke behoeftes van klanten; daartoe verzamelen we informatie over de individuele klant. De privacy van de klant wordt daarbij beschermd.

Voorbeelden van projecten en activiteiten:

  • wehkamp.nl is lid van brancheorganisatie Thuiswinkel.org en draagt het Thuiswinkel Waarborg Certificaat 
  • Voor onze klanten is de Privacy Policy te lezen op wehkamp.nl 
  • wehkamp is lid van de commissie ‘Consumentenrecht en Privacy’ en van de commissie ‘E-Commerce’ van de brancheorganisatie Thuiswinkel.org
  • wehkamp volgt de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) De NVVK is de belangenvereniging van gemeentelijke kredietbanken, publieke instellingen en bedrijven die mensen met schulden helpen. De NVVK komt ook op voor de belangen van mensen met schulden en schuldeisers. Wehkamp Finance heeft besloten alleen zaken te doen met instanties die zijn aangesloten bij de NVVK en gemeente-instanties. De reden hiervoor is dat al deze instanties werken volgens de gedragscode van de NVVK en wij dan verzekerd zijn van een juiste en betrouwbare werkwijze. Het is namelijk gebleken dat er verschillende instanties op de markt opereren die misbruik maken van de penibele financiële situatie van de klant. Volgens de richtlijnen van de NVVK is het verboden om te verdienen aan de hulpverlening aan cliënten met schulden. Wanneer een niet bij de NVVK aangesloten instantie wehkamp.nl benadert sturen wij een afwijzing aan zowel de betreffende klant als de instantie. Vervolgens informeren wij de klant over de meest gunstige manier om zijn of haar zaken af te handelen.
  • wehkamp.nl is lid van brancheorganisatie Thuiswinkel.org
  • wehkamp is lid van de commissies ‘Betalingsverkeer ‘ en ‘Fraude & Veiligheid’ binnen de brancheorganisatie Thuiswinkel.org
  • wehkamp hanteert een ‘Credit Scoring Systeem’ om zowel klant als bedrijf te beschermen tegen schuldenproblematiek
  • Om merken met een mooi (duurzaam) verhaal een platform te geven voor een breed publiek is wehkamp.nl op zijn site een ‘Fair Fashion Platform’ gestart. Daarnaast verkoopt wehkamp ook duurzame collecties van bijvoorbeeld Fair Trade Original en de duurzame jeans-collectie van G-STAR

 

wehkamp en zijn medewerkers
MVO krijgt vorm via de mensen van wehkamp.nl. wehkamp.nl wil een goede werkgever zijn en biedt veilige en gezonde werkomstandigheden en concurrerende arbeidsvoorwaarden. Ook streeft wehkamp.nl naar de optimale match tussen bedrijfsdoelstellingen en persoonlijke doelstellingen van medewerkers. wehkamp.nl biedt medewerkers volop mogelijkheden voor professionele ontwikkeling.

Voorbeelden van projecten en activiteiten:

  • wehkamp kreeg in 2012, 2013 en 2014 het Certificaat Top Employer. Het exclusieve keurmerk wordt jaarlijks toegekend aan organisaties die zich - na onafhankelijk en objectief onderzoek - onderscheiden als koploper in HR management. wehkamp.nl scoort in het onderzoek hoog op uitstekende arbeidsvoorwaarden.
  • wehkamp houdt een wweejaarlijks medewerkertevredenheidsonderzoek door een externe organisatie
  • wehkamp hanteert een ‘Gezondheid- en veiligheidsbeleid’ voor medewerkers
  • wehkamp stimuleer het gebruik van Openbaar Vervoer, fiets en/of deelauto’s. Daarnaast hanteert wehkamp een Green Lease beleid 
  • wehkamp won in 2012 een Europese Award voor zijn veiligheidscampagne rondom het werken met heftrucks in zijn logistieke service centra (Heftruckhelden)
  • wehkamp hanteert een integraal arbobeleid, vastgelegd in een beleidsplan en jaarlijkse actieplannen.

Kijk voor meer informatie op: www.werkenbijwehkamp.nl

Maatschappelijke betrokkenheid
wehkamp.nl is zich bewust van de verantwoordelijkheid als grote onderneming in de regio waar het bedrijf gevestigd is. Daarom steunt wehkamp al ruim 12,5 jaar het Ronald McDonald Kinderfonds en het Ronald McDonald Huis Zwolle in bijzonder.

Ronald McDonald Kinderfonds
Sinds 2002 ondersteunt wehkamp.nl de Ronald McDonald Huizen financieel en sponsort ook in natura in de vorm van producten uit het assortiment. Het Ronald McDonald Kinderfonds helpt zieke of gehandicapte kinderen en hun familie in Nederland. In Ronald McDonald Huizen logeren gezinnen vlak bij hun zieke kind in het ziekenhuis of revalidatiecentrum om zo dicht bij elkaar te zijn. Dankzij Ronald McDonald Vakantie en Ronald McDonald Sport kunnen zieke of gehandicapte kinderen met het hele gezin onbeperkt vakantie vieren of samen sporten.

 
Contactpersoon
PR Afdeling
Manager PR
038- 497 3184