Contact
Jerina van Heck
PR Manager
038- 497 3184
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws
Zwolle/Utrecht,
15
oktober
2014
|
15:57
Europe/Amsterdam

wehkamp.nl tovert niet verkochte mode artikelen om tot trendy tassencollectie

Samenwerking met Utrechts MVO-atelier i-did voor recycling van restpartijen

wehkamp.nl breidt het assortiment van zijn eigen modelabel whkmp’s OWN uit met zeven net zo hippe als bijzondere tassen. Ze worden namelijk gemaakt uit de restanten van oude modecollecties van wehkamp.nl. Hiervoor is het online-warenhuis een samenwerking aangegaan met i-did, een duurzaam bedrijf dat restpartijen en overproductie benut voor nieuwe kleding en modeaccessoires. De tassen worden vervaardigd in het Utrechtse MVO-atelier van i-did, waar mannen en vrouwen met afstand tot de arbeidsmarkt een gratis vakopleiding tot kleermaker of naaister krijgen.

Als eerste stap in de samenwerking met i-did neemt wehkamp.nl zeven tassen op in het assortiment van whkmp’s OWN,. Het gaat om een aantal varianten van een clutch, een enveloptas en een field bag. Als basismateriaal gebruikt i-did restpartijen van kledingcollecties van wehkamp.nl. Samen met het online-warenhuis is er aan de hand van moodboards gekozen voor de materialen en kleuren die het beste bij het handschrift van het whkmp’s OWN-label passen. De eerste collectie kent beperkte oplagen van 30 stuks per tas. De tassen blijven met wisselende dessins een plaats in de collectie houden. Na deze eerste stap gaan beide partijen kijken naar andere modeartikelen en mogelijk ook woonaccessoires.

“wehkamp.nl steunt deze vorm van ‘upcycling’ van harte”, aldus José Metz, ‎Unit Manager Fashion & Sportswear van wehkamp.nl. “We vinden al langer dat er iets moet worden gedaan aan de verspilling in de modebranche. We waren meteen enthousiast toen we kennismaakten met i-did. Ze verwerken niet alleen restmateriaal tot prachtige producten, maar laten die ook nog in eigen land maken door mensen die niet vanzelfsprekend kans op de arbeidsmarkt krijgen. Zo beantwoordt i-did aan alle aspecten van duurzaam produceren.”

“We zijn blij dat we via wehkamp.nl een breed publiek kunnen laten zien welke mooie dingen we kunnen maken van al het textiel dat we niet meer dragen of zelfs nooit hebben gedragen”, vertelt Mireille Geijsen, oprichter van i-did. “Ook hoop ik dat meer mensen zien hoe belangrijk het is dat onze leerlingen bij ons werkervaring kunnen opdoen. Naast onze opleiding doorlopen onze medewerkers bovendien een empowerment-traject dat sterk bijdraagt aan hun persoonlijke ontwikkeling. Ons diploma en competentiecertificaat dienen als opstap naar een volgende fase in het werkzame leven. Er zijn zelfs oud-medewerkers die een eigen bedrijf zijn begonnen.”

De i-did_slowfashion_movement, zoals i-did voluit heet, is een initiatief van Mireille Geijsen. Ze richtte het bedrijf in 2009 op. In 2012 voegde de ervaren ondernemer Michiel Dekkers zich bij i-did, om bij te dragen aan het ontwikkelen van een redesign-oplossing voor restpartijen van Nederlandse modelabels. i-did verwerkt een groot percentage van het textielafval tot nieuwe items in de collecties van deze labels. Tegelijk willen Geijsen en Dekkers mensen die aan de zijlijn staan een volwaardige plaats in de samenleving bieden. Door middel van een werkplek in het eigen atelier en een interne opleiding geeft i-did deze groep mensen de kans om zich te ontwikkelen naar economische zelfstandigheid. i-did werkt alleen met de oude collecties van modelabels, die op die manier een redesign krijgen. Consumenten kunnen geen oude kleding bij i-did inleveren.